1 กรกฎาคม 2567 | ห้องประชุมสารสิน อาคารสิริคุณากร สำนักงานอธิการบดี มหาวิทยาลัยขอนแก่น – คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น โดย “โครงการสร้างโอกาสทางการศึกษาสำหรับนักเรียนในพื้นที่ห่างไกลเป็นครูรุ่นใหม่เพื่อพัฒนาคุณภาพโรงเรียนของชุมชน ปีการศึกษา 2567 (โครงการครูรักษ์ถิ่น มหาวิทยาลัยขอนแก่น)” สามารถคว้ารางวัลรองชนะเลิศอันดับที่ 1 ประเภทแนวปฏิบัติที่ดี (Good Practice) ในกลุ่มสาขาวิชามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ซึ่งจัดขึ้นโดย มหาวิทยาลัยขอนแก่น เพื่อยกย่องโครงการที่มีการดำเนินงานตามหลักธรรมาภิบาลและสนับสนุนพันธกิจของมหาวิทยาลัยได้อย่างเป็นเลิศ ในพิธีมอบรางวัล ได้รับเกียรติจาก รศ.นพ.ชาญชัย พานทองวิริยะกุล อธิการบดีมหาวิทยาลัยขอนแก่น พร้อมด้วย นายสุรพล เพชรวรา อุปนายกสภามหาวิทยาลัยขอนแก่น และคณะกรรมการกำกับดูแลองค์กรที่ดี (Good Governance) เป็นผู้มอบรางวัล โดยมี รศ.ดร.อิศรา ก้านจักร คณบดีคณะศึกษาศาสตร์ พร้อมด้วย รศ.ดร.จารุณี ซามาตย์ รองคณบดีฝ่ายการศึกษา, ศ.ดร.สุมาลี ชัยเจริญ ที่ปรึกษาคณบดีฯ และทีมคณาจารย์เจ้าหน้าที่ผู้ดำเนินโครงการ เป็นตัวแทนเข้ารับมอบรางวัล
โครงการครูรักษ์ถิ่น มหาวิทยาลัยขอนแก่น เป็นความร่วมมือเชิงยุทธศาสตร์ ระหว่าง คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น และ กองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา (กสศ.) ที่มุ่งสร้างความเสมอภาคทางการศึกษาและแก้ปัญหาการขาดแคลนบุคลากรครูในพื้นที่ห่างไกล โดยคัดเลือกนักเรียนที่มีศักยภาพและมีใจรักในภูมิลำเนาของตนเอง เข้ามาศึกษาต่อในหลักสูตรศึกษาศาสตร์บัณฑิต เพื่อกลับไปเป็นครูรุ่นใหม่ที่มีคุณภาพในการพัฒนาโรงเรียนและชุมชนของตนเองให้เข้มแข็งและยั่งยืน รศ.ดร.อิศรา ก้านจักร คณบดีคณะศึกษาศาสตร์ กล่าวว่า “รางวัลนี้ถือเป็นความภาคภูมิใจและเป็นเครื่องยืนยันถึงความมุ่งมั่นของคณะศึกษาศาสตร์ในการดำเนินงานที่ไม่ใช่เพียงการผลิตครู แต่คือการสร้าง ‘ครู’ ที่พร้อมอุทิศตนเพื่อสังคม เราเชื่อมั่นว่าการสร้างครูที่เข้าใจบริบทท้องถิ่นอย่างลึกซึ้ง จะเป็นรากฐานสำคัญในการยกระดับคุณภาพการศึกษาและลดความเหลื่อมล้ำ”
Faculty of Education, KKU’s “Hometown Teacher Project” Wins 1st Runner-Up for Good Practice, Reinforcing its Mission to Develop Quality Teachers for Communities
July 1, 2024 | Sarasin Meeting Room, Sirikunakorn Building, Office of the President, Khon Kaen University – The Faculty of Education, Khon Kaen University, has achieved significant recognition for its “Creating Educational Opportunities for Students in Remote Areas to Become a New Generation of Teachers for Community School Quality Development, Academic Year 2024 (The Hometown Teacher Project, Khon Kaen University).” The project won the 1st runner-up award for Good Practice in the Humanities and Social Sciences category. The event was organized by Khon Kaen University to honor projects that demonstrate excellent implementation of good governance principles and effectively support the university’s mission.
The award ceremony was presided over by Assoc. Prof. Charnchai Panthongviriyakul, M.D., President of Khon Kaen University, who presented the award alongside Mr. Surapon Petch-Vra, Vice President of the Khon Kaen University Council, and the Good Governance Committee. Representing the Faculty of Education to receive the award were Assoc. Prof. Dr. Issara Kanjug, Dean of the Faculty of Education; Assoc. Prof. Dr. Jarunee Samart, Associate Dean for Academic Affairs; Prof. Dr. Sumalee Chaijaroen, Advisor to the Dean; and the team of faculty members and staff who manage the project.
The Hometown Teacher Project is a strategic collaboration between the Faculty of Education, Khon Kaen University, and the Equitable Education Fund (EEF). It aims to promote educational equity and address the shortage of teachers in remote areas. The project selects capable students who are passionate about their hometowns to enroll in the Bachelor of Education program, with the ultimate goal of them returning as a new generation of high-quality teachers to strengthen and sustain their local schools and communities.
Assoc. Prof. Dr. Issara Kanjug, Dean of the Faculty of Education, stated, “This award is a source of great pride and a testament to the Faculty’s commitment. We are not just producing graduates; we are nurturing ‘teachers’ who are ready to dedicate themselves to society. We firmly believe that developing teachers who have a deep understanding of the local context is a crucial foundation for elevating educational quality and reducing inequality.”
Please note: This English version was translated from the original Thai using AI.









