นักศึกษาศึกษาศาสตร์ มข. โชว์ศักยภาพ “ครูนักวิจัย” เปิดเวทีนวัตกรรมการเรียนรู้สร้างสรรค์สู่สังคมยั่งยืน

21 ตุลาคม 2568 – นักศึกษาชั้นปีที่ 3 วิชาเอกสังคมศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ได้จัดแสดงและนำเสนอผลงานการวิจัยและนวัตกรรมเพื่อการเรียนรู้ในรูปแบบ Poster Presentation ภายใต้ชื่อ “2025 Social Studies Research & Innovation Development Exhibition” ณ ลานหน้าห้องประชุมสายสุรี จุติกุล กิจกรรมนี้เปิดโอกาสให้นักศึกษาได้นำเสนอผลการเรียนรู้จากกระบวนการวิจัยอย่างเป็นระบบ และได้รับเกียรติจาก รศ.ดร.อิศรา ก้านจักร คณบดีคณะศึกษาศาสตร์ พร้อมด้วย รศ.ดร.วายุ กาญจนศร รองคณบดีฝ่ายกิจการนักศึกษาและสังคมยั่งยืน เยี่ยมชมผลงาน พร้อมทั้งร่วมแบ่งปันแนวคิด

ในการนี้ รศ.ดร.อิศรา ก้านจักร ได้กล่าวถึงความสำคัญของกิจกรรมว่า “กิจกรรมครั้งนี้มีประโยชน์ต่อตัวนักศึกษาอย่างมาก เพราะเป็นการบ่มเพาะและเตรียมพร้อมให้กับนักศึกษาในการสร้างสรรค์นวัตกรรมเพื่อการเรียนรู้ สู่การสร้างผลกระทบเชิงบวกต่อสังคมอย่างยั่งยืน” ซึ่งสะท้อนถึงความมุ่งมั่นของคณะฯ ในการพัฒนานักศึกษาให้เป็นผู้สร้างสรรค์และนักคิดที่พร้อมรับมือกับความท้าทายในโลกปัจจุบัน

ภายในงานนิทรรศการ นักศึกษาได้ถ่ายทอดกระบวนการเรียนรู้และผลลัพธ์จากการวิจัย ตั้งแต่การกำหนดปัญหา การเก็บรวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูล ไปจนถึงการพัฒนานวัตกรรมที่ตอบโจทย์การจัดการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ผลงานที่นำเสนอล้วนแสดงออกถึงความคิดสร้างสรรค์และศักยภาพของนักศึกษาในการออกแบบเครื่องมือหรือกิจกรรมการเรียนรู้ที่ส่งเสริมการคิดวิเคราะห์ การมีส่วนร่วม และการเรียนรู้เชิงรุก ตัวอย่างผลงานที่โดดเด่น อาทิ สื่อการสอนเชิงนวัตกรรม บอร์ดเกมเพื่อการเรียนรู้ แนวทางบูรณาการสังคมศึกษากับบริบทชีวิตจริงของผู้เรียน เช่น CPS ร่วมกับแนวคิด Magic If (มนต์สมมติ), CO-5STEPs ร่วมกับเทคนิค Gamification, Smart GOV Board Game, Game-Based-Learning ร่วมกับเทคนิคการ์ดเกม, บอร์ดเกม 7 Realms of Europa ผจญภัยข้าม 7 เขตแดนแห่งยุโรป, กระบวนการทางภูมิศาสตร์ ร่วมกับเทคนิคเกม Zep Quiz, Game Based Learning ร่วมกับเทคนิค TGT, เกมกระดานพุทธศาสนสุภาษิตบีพีสมาร์ท และสมองเป็นฐาน ร่วมกับเทคนิคการคิดแบบ PMI ผลงานเหล่านี้เป็นส่วนหนึ่งในรายวิชา ED003009 การวิจัยและพัฒนานวัตกรรมเพื่อการเรียนรู้ ที่บูรณาการร่วมกับ รายวิชา ED190014 การวิจัยนวัตกรรมทางสังคมศึกษา โดยมี รศ.ดร.จตุภูมิ เขตจัตุรัส อาจารย์ชำนาญการพิเศษ ณฐมน สุธนเกียรติกานต์ และ รศ.ดร.อังคณา ตุงคะสมิต เป็นอาจารย์ผู้สอนและอาจารย์ที่ปรึกษาโครงการวิจัย

งานนิทรรศการครั้งนี้ได้เปิดเวทีให้นักศึกษาได้แลกเปลี่ยนความคิดเห็นกับเพื่อน คณาจารย์ ผู้บริหาร และผู้เชี่ยวชาญ ได้รับข้อเสนอแนะเพื่อนำไปพัฒนาต่อยอดงานวิจัยให้สมบูรณ์ยิ่งขึ้น พร้อมทั้งตระหนักถึงบทบาทของตนในฐานะ “ครูนักวิจัย” ผู้มีความสามารถในการสร้างสรรค์และพัฒนาการเรียนรู้เพื่อผู้เรียนอย่างต่อเนื่อง กิจกรรมนี้ตอกย้ำถึงพันธกิจของคณะศึกษาศาสตร์ในการผลิตบัณฑิตที่เป็นนวัตกรและมีทักษะที่จำเป็นในอนาคต รวมทั้งการพัฒนาโรงเรียนสาธิตให้เป็นโรงเรียนต้นแบบด้านนวัตกรรมและความเป็นเลิศในการพัฒนาวิชาชีพครู

กิจกรรมดังกล่าวยังสอดคล้องกับวิสัยทัศน์ “คณะศึกษาศาสตร์ชั้นนำระดับอาเซียนที่มุ่งเน้นนวัตกรรมการศึกษาเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน” และเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน ด้าน “การศึกษาที่มีคุณภาพ” ซึ่งมุ่งเน้นการพัฒนาครูยุคใหม่ให้มีศักยภาพในการออกแบบการเรียนรู้ที่เปิดโอกาสให้ผู้เรียนทุกคนเข้าถึงองค์ความรู้ คุณภาพ และนวัตกรรมทางการศึกษาอย่างเสมอภาคและยั่งยืน เพื่อร่วมสร้าง “โลกใหม่” แห่งการเรียนรู้ที่มีคุณภาพและเป็นประโยชน์ต่อสังคมโดยรวม


Faculty of Education Showcases “Researcher Teacher” Potential, Unveiling Creative Learning Innovations for a Sustainable Society

October 21, 2025 – Third-year Social Studies major students from the Faculty of Education, Khon Kaen University, presented their research and learning innovation projects in a Poster Presentation format, under the theme “2025 Social Studies Research & Innovation Development Exhibition.” The event took place at the area in front of Saisuree Jutikul Meeting Room, Faculty of Education. This activity provided students with an opportunity to systematically present their learning outcomes from the research process and was honored by the visit of Assoc. Prof. Dr. Issara Kanjug, Dean of the Faculty of Education, along with Assoc. Prof. Dr. Wayu Kanjanasorn, Associate Dean for Student Affairs and Sustainable Society, who viewed the works and shared their insights.

On this occasion, Assoc. Prof. Dr. Issara Kanjug highlighted the importance of the event, stating, “This activity is highly beneficial for the students as it cultivates and prepares them to create learning innovations that will lead to a positive and sustainable impact on society.” This statement reflects the faculty’s commitment to developing students into creative thinkers and innovators ready to face current global challenges.

Within the exhibition, students conveyed their learning processes and research outcomes, from problem definition, data collection and analysis, to the development of innovations that address 21st-century learning management needs. The presented works demonstrated the students’ creativity and potential in designing tools and learning activities that promote critical thinking, participation, and active learning. Notable examples included innovative teaching media, educational board games, and integrated social studies approaches relevant to real-life student contexts, such as CPS combined with the Magic If concept, CO-5STEPs combined with Gamification techniques, Smart GOV Board Game, Game-Based-Learning combined with card game techniques, the 7 Realms of Europa board game (adventuring across 7 European territories), geographical processes combined with Zep Quiz game techniques, Game Based Learning combined with TGT techniques, the Buddhist Proverb BP Smart board game, and Brain-Based Learning combined with PMI thinking techniques. These works were part of the course ED003009 Research and Innovation Development for Learning, integrated with ED190014 Social Studies Innovation Research, taught and advised by Assoc. Prof. Dr. Jatupoom Khetchaturat, Ms. Nathamon Sutonkiatikan (Specialized Academic Officer), and Assoc. Prof. Dr. Angkana Tungkasamit.

This exhibition offered a valuable platform for students to exchange ideas with peers, instructors, administrators, and experts. They received feedback to further develop their research projects and recognized their role as “Researcher Teachers” capable of continuously creating and developing learning for students. This activity reinforces the Faculty of Education’s mission to produce innovative graduates with essential future skills, and to develop the Demonstration School as a model of innovation and excellence in teacher professional development.

The activity also aligns with the vision “A Leading ASEAN Faculty of Education Focused on Educational Innovation for Sustainable Development” and Sustainable Development Goal (SDG 4) on “Quality Education.” This goal emphasizes developing modern teachers with the capacity to design learning that provides equitable and inclusive access to knowledge, quality, and educational innovation for all learners, thereby contributing to the creation of a “new world” of quality learning that benefits society as a whole.

Scroll to Top