17 – 18 กรกฎาคม 2568 – คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น โดยฝ่ายวิจัยและนวัตกรรม เดินหน้าสร้างระบบนิเวศแห่งการเรียนรู้ยุคใหม่ เปิดพื้นที่แห่งการเรียนรู้สำหรับนักศึกษาและผู้ที่สนใจทุกท่าน ให้ได้เข้ามามีส่วนร่วมในการพัฒนานวัตกรรมผ่านกิจกรรม “ED BOARDGAME SHOW EP.1”
รศ.ดร.พรสวรรค์ วงค์ตาธรรม รองคณบดีฝ่ายวิจัยและนวัตกรรม ได้กล่าวถึงความสำคัญของกิจกรรมนี้ว่า “กิจกรรม ED BOARDGAME SHOW เป็นการต่อยอดความสำเร็จจากโครงการ ‘ED InnoIncubator’ ขั้นตอนของ ‘Playtest’ ถือเป็นหัวใจสำคัญที่ขาดไม่ได้ เพราะเป็นการนำต้นแบบมาทดสอบกับกลุ่มผู้ใช้งานจริงที่หลากหลาย เพื่อรวบรวมข้อเสนอแนะไปปรับปรุงนวัตกรรมบอร์ดเกมของเราให้มีความสมบูรณ์และสามารถนำไปใช้เป็นเครื่องมือการเรียนรู้ได้อย่างมีประสิทธิภาพสูงสุด”
กิจกรรมดังกล่าวจึงไม่เพียงแต่จะเป็นการเปิดโอกาสให้นักศึกษาและผู้ที่สนใจได้แสดงความคิดเห็น แลกเปลี่ยนมุมมอง และร่วมพัฒนานวัตกรรมต้นแบบให้สมบูรณ์ยิ่งขึ้นเท่านั้น แต่ยังมุ่งหวังที่จะจุดประกายความคิดสร้างสรรค์และสร้างแรงบันดาลใจให้ผู้เข้าร่วม โดยเฉพาะนักศึกษา ได้เห็นแนวทางและเกิดไอเดียในการสร้างสรรค์บอร์ดเกมเพื่อการเรียนรู้ หรือต่อยอดไปสู่นวัตกรรมการศึกษารูปแบบอื่นๆ ในอนาคต
การจัดกิจกรรมครั้งนี้นับเป็นอีกหนึ่งความมุ่งมั่นของคณะฯ ในการส่งเสริมการวิจัยและพัฒนานวัตกรรมการศึกษาที่สามารถนำไปประยุกต์ใช้ได้จริง อีกทั้งยังเป็นการสร้างบรรยากาศแห่งการเรียนรู้ร่วมกัน ซึ่งจะช่วยบ่มเพาะทักษะการเป็นนวัตกรและเสริมสร้างองค์ความรู้ใหม่ๆ เพื่อนำไปสู่การพัฒนาการศึกษาของประเทศอย่างยั่งยืนต่อไป
Faculty of Education, KKU Hosts ‘ED BOARDGAME SHOW’, Inviting Participants to Playtest New Innovations and Sparking Ideas for a New Generation of Creators
July 17-18, 2024 – The Faculty of Education, Khon Kaen University, through its Research and Innovation Division, continues to foster a modern learning ecosystem by opening a space for students and all interested individuals to participate in innovation development through the “ED BOARDGAME SHOW EP.1” event.
Assoc. Prof. Dr. Pornsawan Vongthatam, Associate Dean for Research and Innovation, highlighted the significance of the event: “The ‘ED BOARDGAME SHOW’ is an extension of our successful ‘ED InnoIncubator’ project. The ‘Playtest’ stage is an essential and indispensable part of the process, as it involves testing prototypes with a diverse group of real users to gather feedback. This allows us to refine our board game innovations to ensure they are complete and can be used as highly effective learning tools.”
Therefore, the event not only provided an opportunity for students and participants to share opinions, exchange perspectives, and help perfect the prototypes, but also aimed to spark creativity and inspire attendees, especially students. The goal was to show them pathways and generate ideas for creating their own educational board games or developing other forms of educational innovation in the future.
This event underscores the Faculty’s commitment to promoting research and development of practical educational innovations. It also cultivates a collaborative learning environment that helps nurture innovator skills and build new knowledge, ultimately contributing to the sustainable development of the nation’s education system.














