ศึกษาศาสตร์ มข. เดินหน้ายกเครื่องหลักสูตร ป.ตรี สู่มาตรฐานสากล AUN-QA เน้น Outcome-Based Education

24 เมษายน 2568 – คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ตอกย้ำความเป็นผู้นำด้านการผลิตครูมืออาชีพ จัดกิจกรรมทบทวนปรับปรุงหลักสูตรระดับปริญญาตรี และพัฒนากระบวนการจัดการเรียนการสอนหมวดวิชาชีพครู ณ ห้อง ED-TEAL บรรยากาศเต็มไปด้วยการระดมสมองและความมุ่งมั่นพัฒนา

กิจกรรมนี้ นำโดย รศ.ดร.จารุณี ซามาตย์ รองคณบดีฝ่ายการศึกษาและบริการวิชาการ พร้อมด้วยคณาจารย์ประจำหลักสูตรศึกษาศาสตรบัณฑิต ที่ได้ร่วมกันพิจารณา ปรับปรุง และพัฒนาหลักสูตรอย่างเข้มข้น เพื่อให้สอดคล้องกับแนวทางการจัดการศึกษาที่มุ่งเน้นผลลัพธ์การเรียนรู้ของผู้เรียนเป็นสำคัญ (Outcome-Based Education – OBE) ซึ่งถือเป็นหัวใจของการประกันคุณภาพการศึกษายุคใหม่ และสอดคล้องตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา กฎกระทรวง และประกาศที่เกี่ยวข้อง

การทบทวนและปรับปรุงหลักสูตรครั้งนี้มีเป้าหมายสำคัญเพื่อเตรียมความพร้อมในการยกระดับคุณภาพหลักสูตรสู่มาตรฐานสากล ตามเกณฑ์ AUN-QA (Asean University Network Quality Assurance) อันจะนำไปสู่การเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขันของบัณฑิต และสร้างการยอมรับในระดับนานาชาติ ซึ่งเป็นการขับเคลื่อนตามวิสัยทัศน์ของคณะศึกษาศาสตร์ ที่มุ่งเน้นการเป็นสถาบันชั้นนำระดับอาเซียนด้านนวัตกรรมการศึกษา

ความพยายามในการปรับปรุงหลักสูตรครั้งนี้ ไม่เพียงแต่จะทำให้หลักสูตรมีความทันสมัยและได้มาตรฐานสากลเท่านั้น แต่ยังเป็นการตอกย้ำความมุ่งมั่นของคณะศึกษาศาสตร์ ในการสร้างสรรค์บัณฑิตครูที่เปี่ยมด้วยความรู้ ความสามารถ ทักษะ และสมรรถนะที่จำเป็นครบถ้วน พร้อมเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงด้านการศึกษา สร้างสรรค์นวัตกรรม และขับเคลื่อนวงการศึกษาไทยให้ก้าวทันการเปลี่ยนแปลงของโลกในศตวรรษที่ 21


KKU Faculty of Education Advances Undergraduate Curriculum Towards AUN-QA Standards, Focusing on Outcome-Based Education

On April 24, 2025, the Faculty of Education, Khon Kaen University, reaffirmed its leadership in producing professional teachers by organizing an activity to review and revise its undergraduate curriculum and develop teaching and learning processes for professional teacher courses. Held at the ED-TEAL Room, the atmosphere was filled with brainstorming and a strong commitment to development.

This initiative was led by Assoc. Prof. Dr. Jarunee Samart, Vice Dean for Academic Affairs and Academic Services, along with faculty members from the Bachelor of Education program. They collaborated intensively to review, improve, and develop the curriculum to align with the principles of Outcome-Based Education (OBE), which emphasizes student learning outcomes. OBE is considered crucial for modern educational quality assurance and ensures compliance with higher education qualification standards, ministerial regulations, and related announcements.

A key objective of this curriculum review and revision is to prepare for upgrading the program quality to international standards, specifically aligning with the AUN-QA (ASEAN University Network Quality Assurance) criteria. This move aims to enhance graduate competitiveness and gain international recognition, driving forward the Faculty of Education’s vision to be a leading ASEAN institution focused on educational innovation.

This curriculum enhancement effort not only modernizes the programs and brings them in line with international standards but also underscores the Faculty of Education’s commitment to producing teacher graduates equipped with comprehensive knowledge, abilities, skills, and necessary competencies. These graduates will be prepared to lead educational transformation, foster innovation, and drive the Thai education sector to keep pace with the global changes of the 21st century.

Please note: This English version was translated from the original Thai using AI.

Scroll to Top