นักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มข. ศึกษาดูงาน “FUTURIUM ศูนย์นวัตกรรมแห่งอนาคต” เพื่อพัฒนานวัตกรรมการเรียนรู้ยุคดิจิทัล

29 พฤศจิกายน 2568 – นักศึกษาระดับ ปริญญาโทและปริญญาเอก สาขาวิชานวัตกรรม เทคโนโลยี และวิทยาการเรียนรู้ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ได้เข้าศึกษาดูงานและแลกเปลี่ยนเรียนรู้ ณ FUTURIUM ศูนย์นวัตกรรมแห่งอนาคตองค์การพิพิธภัณฑ์วิทยาศาสตร์แห่งชาติ ในโอกาสนี้ได้รับการต้อนรับจาก ดร.กรรณิการ์ เฉิน รองผู้อำนวยการ อพวช. และ นางวิจิตรา สุริยกุล ณ อยุธยา ผู้อำนวยการสำนักวิชาการพิพิธภัณฑ์วิทยาศาสตร์ พร้อมด้วยบุคลากร อพวช.

การศึกษาดูงานครั้งนี้มีเป้าหมายเพื่อเปิดโลกทัศน์ให้นักศึกษาบัณฑิตศึกษาได้เรียนรู้แนวคิด “อนาคตศึกษา (Futures Thinking)” และการออกแบบนวัตกรรมที่มุ่งตอบโจทย์การเรียนรู้ในยุค Education 5.0
นักศึกษาได้สัมผัสประสบการณ์จากนิทรรศการเชิงโต้ตอบ (Interactive Exhibition) ที่ผสมผสาน เทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์ (AI), สื่อดิจิทัลเสมือนจริง (AR/VR) และ การจำลองสถานการณ์อนาคต เพื่อกระตุ้นการคิดเชิงระบบ การสร้างสรรค์ และการเรียนรู้ด้วยตนเอง

“การเรียนรู้จากพื้นที่จริง” คือกลไกสำคัญของการสร้างนักคิดเชิงนวัตกรรม
การศึกษาดูงาน ณ FUTURIUM ครั้งนี้จึงเป็นมากกว่าการเยี่ยมชม แต่เป็น “เวทีแห่งการสร้างผู้นำการเปลี่ยนแปลงทางการศึกษา (Transformative Leaders in Education)” ที่พร้อมออกแบบการเรียนรู้เพื่ออนาคตของสังคมไทยอย่างยั่งยืน


Graduate Students, Faculty of Education, KKU, Explore FUTURIUM! Broadening Horizons on Future Learning Innovation for Education 5.0

November 29, 2025 – Master’s and doctoral degree students from the Innovation, Technology, and Learning Sciences program, Faculty of Education, Khon Kaen University, participated in a study visit and knowledge exchange at FUTURIUM, the innovation center for the future, under the National Science Museum (NSM). On this occasion, they were warmly welcomed by Dr. Kannikar Chen, Deputy Director of NSM, and Mrs. Wijitra Suriyakul Na Ayutthaya, Director of the Office of Academic Affairs at the Science Museum, along with NSM staff.

The primary goal of this study visit was to broaden the perspectives of graduate students, allowing them to learn about the concept of “Futures Thinking” and the design of innovations aimed at addressing the learning needs of the Education 5.0 era. Students experienced hands-on learning through interactive exhibitions that integrate Artificial Intelligence (AI), immersive digital media (AR/VR), and future scenario simulations. These activities were designed to stimulate systems thinking, creativity, and self-directed learning.

“Learning from real-world spaces” is a key mechanism for creating innovative thinkers. Therefore, this visit to FUTURIUM was more than just a tour; it served as a “stage for creating Transformative Leaders in Education” who are ready to design learning for the sustainable future of Thai society.

This activity aligns with the Faculty of Education’s vision of becoming “A Leading ASEAN Faculty of Education Focused on Educational Innovation for Sustainable Development.” It also supports the mission to produce innovator graduates with future-ready skills. By providing students with direct experience in cutting-edge learning environments, the faculty is fostering a new generation of educators who can drive change and effectively respond to the Sustainable Development Goals (SDGs), particularly in Quality Education (SDG 4), ensuring that education is a tool for creating value and producing high-quality individuals for society.

Scroll to Top