ศึกษาศาสตร์ มข. ลงนามความร่วมมือเป็นสถาบันผลิตครู “โครงการครูรัก(ษ์)ถิ่น” รุ่นที่ 6 เดินหน้าผลิตครูคุณภาพสู่การพัฒนาท้องถิ่นอย่างยั่งยืน

26 ตุลาคม 2568 – คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ได้เข้าร่วมพิธีลงนามความร่วมมือเป็นสถาบันผลิตและพัฒนาครูใน “โครงการครูรัก(ษ์)ถิ่น” รุ่นที่ 6 ปีการศึกษา 2569 ณ ห้องประชุมลาเวนเดอร์ 2-3 โรงแรมทีเค พาเลซ แอนด์ คอนเวนชั่น กรุงเทพมหานคร โดยมี รศ.ดร.จารุณี ซามาตย์ รองคณบดีฝ่ายการศึกษา และ ศ.ดร.สุมาลี ชัยเจริญ ที่ปรึกษาคณบดีคณะศึกษาศาสตร์และประธานคณะกรรมการบริหารหลักสูตรศึกษาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาการศึกษาปฐมวัยและประถมศึกษา ปฏิบัติงานแทนคณบดีคณะศึกษาศาสตร์ พร้อมด้วยเจ้าหน้าที่และนักศึกษา เข้าร่วมในพิธีและออกบูทนิทรรศการผลงานนักศึกษาในโครงการฯ

คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ได้รับคัดเลือกให้เป็น 1 ใน 10 สถาบัน จากทั้งหมด 20 สถาบันที่เข้าร่วมการคัดเลือก เพื่อเข้าร่วมและได้รับทุน “โครงการครูรัก(ษ์)ถิ่น” จากสำนักงานกองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา (กสศ.) โดยหลักสูตรศึกษาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาการศึกษาปฐมวัยและประถมศึกษา วิชาเอกคู่การศึกษาปฐมวัยและประถมศึกษา ของคณะฯ ได้รับการพิจารณาให้เป็นส่วนหนึ่งของโครงการฯ ซึ่งมีเป้าหมายหลักในการค้นหา คัดเลือก และคัดกรองนักเรียนที่มีฐานะยากจนให้ได้มีโอกาสเข้าศึกษาในสถาบันผลิตครู และบ่มเพาะให้มีความรู้ความสามารถทั้งในวิชาชีพและจรรยาบรรณวิชาชีพครู เพื่อกลับไปพัฒนาการศึกษาในท้องถิ่นของตนเอง

การเข้าร่วมโครงการ “ครูรัก(ษ์)ถิ่น” ตอกย้ำถึงพันธกิจของคณะศึกษาศาสตร์ในการผลิตบัณฑิตที่เป็นนวัตกรและมีทักษะที่จำเป็นในอนาคต พร้อมทั้งบริการวิชาการเพื่อสร้างคุณค่าให้กับสังคม โดยเฉพาะการพัฒนาการศึกษาในทุกช่วงวัย ซึ่งสอดคล้องกับวิสัยทัศน์ของคณะฯ ที่มุ่งสู่การเป็น “คณะศึกษาศาสตร์ชั้นนำระดับอาเซียนที่มุ่งเน้นนวัตกรรมการศึกษาเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน” ความร่วมมือนี้ยังเป็นการตอบสนองต่อเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืนในด้านการศึกษาที่มีคุณภาพ ซึ่งมุ่งสร้างหลักประกันว่าทุกคนจะได้รับการศึกษาที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียมและส่งเสริมโอกาสในการเรียนรู้ตลอดชีวิต เพื่อร่วมกันลดความเหลื่อมล้ำทางการศึกษา และสร้างสรรค์สังคมแห่งการเรียนรู้ที่เติบโตไปพร้อมกับความยั่งยืนของประเทศไทย


Faculty of Education, KKU, Signs Cooperation Agreement as Teacher-Producing Institution for “Kru Rak Thin” Project Batch 6, Advancing Quality Teacher Production for Sustainable Local Development

October 26, 2025 – The Faculty of Education, Khon Kaen University, participated in the signing ceremony of a cooperation agreement to serve as a teacher-producing and developing institution for the “Kru Rak Thin” (Local Teacher) Project Batch 6 for the academic year 2026. The ceremony took place at Lavender Meeting Room 2-3, TK Palace and Convention Hotel, Bangkok. Assoc. Prof. Dr. Jarunee Samart, Associate Dean for Academic Affairs, and Prof. Dr. Sumalee Chaijaroen, Advisor to the Dean of the Faculty of Education and Chair of the Bachelor of Education Program Committee in Early Childhood and Primary Education, represented the Dean of the Faculty of Education. They were joined by staff and students who also participated in the ceremony and showcased student work at an exhibition booth for the project.

It is a matter of pride that the Faculty of Education, Khon Kaen University, was selected as 1 of 10 institutions out of a total of 20 participating institutions, to join and receive funding for the “Kru Rak Thin” Project from the Equitable Education Fund (EEF). The Bachelor of Education program in Early Childhood and Primary Education, with a dual major in Early Childhood and Primary Education, offered by the faculty, was selected to be part of this project. Its main objective is to identify, select, and screen underprivileged students to provide them with opportunities to study at teacher-producing institutions. The project nurtures students with both professional knowledge and strong ethical principles in teaching, empowering them to return and develop education in their local communities.

Participation in the “Kru Rak Thin” project underscores the Faculty of Education’s mission to produce innovative graduates with essential future skills, and to provide academic services that create value for society, particularly in lifelong education. This aligns with the faculty’s vision of becoming “A Leading ASEAN Faculty of Education Focused on Educational Innovation for Sustainable Development.” This collaboration also responds to the Sustainable Development Goals (SDGs), specifically in Quality Education (SDG 4), which aims to ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all, thereby contributing to reducing educational disparity and fostering a learning society that grows sustainably with Thailand.

Scroll to Top